Bim Bum

KehidupaN SeoRang PelajAr
Saturday, September 22, 2012 ? 0 Komen
Rasanya lama dah tak update blog. Maklumlah sibuk dah sebenarnya. Sekarang dah final year jurusan kejuruteraan, sibuk dengan projek akhir yang memerlukan setiap minggu kena ade progress dalam projek (supervisor tegas). So banyak kena berusaha lagi-lagi bila tajuk tu kena hasilkan barang yang betul-betul kena 90 peratus dicipta sendiri memandangkan projek yang saya buat masih tiada dipasaran.
       Oh ye, terima kasih buat adik saya,ika,(http://spmcandidate95.blogspot.com/) yang telah menambahbaik rupa blog ini secara percuma. Yezzzaaa..haha..
      Bila bercakap soal belajar ni mesti ramai yang tahu situasi belajar macam mana. Masa saya belajar di sekolah menengah dulu, bila tamat je SPM, saya rasa, "wow,aku dah tak kan menjejakkan kaki sekolah dan telah tamat penyeksaan ini.seronok gila". Memang itulah apa yang saya rasa. Dan memori yang saya ingat di sekolah, hanyalah rakan-rakan yang owsem. Sampai macam tu sekali. Sekejap je masa berlalu, dan sekarang sudah hampir 6 tahun saya meninggalkan dunia persekolahan. Kenangan dengan kawan-kawan, yang buat saya rindukan sekolah. Tapi persoalan paling tak seronok bila sekolah adalah, sepanjang 11 tahun di alam persekolahan, perjalanan hidup yang seterusnya hanya ditentukan dengan peperiksaan SPM yang hanya memakan masa tak sampai sebulan. Tak fair pada saya. kenapa saya kata macam tu?buat adik-adik kat luar yang ambil SPM, nanti korang tahu la kenapa saya cakap macam tu bila dah habis belajar. Nak mohon mana-mana pakai SPM. Kalau lingkup, perjalanan hidup korang yang seterusnya agak sukar sikit bila nak bangkit semula dari kegagalan.
    Sebagai student dekat IPT selama 5 tahun setengah, saya ada banyak pengalaman yang boleh dikongsi. Ada 3 perkara wajib yang kebanyakan student IPT akan buat :
- Main Facebook +on9 je
- Tidur tanpa mengira malam dan siang
- borak dengan kawan-kawan sampai tak ingat dunia

3 perkara sunat:
- Main game
- jalan- jalan
- bersukan

dan last sekali baru buat assignment dan projek..haha..benda ni ikut keadaan seseorang. Saya cuma bagi contoh berdasarkan dunia pelajar jurusan kejuruteraan. kalau jurusan lain tak sure. lagipun ramai je pelajar  yang sangat bagus, boleh fokus dalam pelajaran. dan biasanya budak perempuan. Tahniah..belajar di ipt sgt seronok. Jadi target la untuk belajar ke peringkat lebih tinggi. walaupun makin lama makin susah, itu sudah adat beljar. Jangan putus asa. yang penting kita kena ada matlamat, visi dan misi hidup plus dengan doa dan tawakal, insyallah berjaya. Buat pelajar-pelajar PMR dan SPM, plz do ur best. jangan duk pk enjoy je. Anda masih ada banyak masa untuk enjoy di kemudian hari. enjoy dalam hidup ni, biar dia konsisten. maksudnya kita enjoy sikit je, tapi selalu pun takpe. jangan enjoy je sampai 5-9 bulan, pastu last minit baru nak bukak buku, last2 ms depan lingkup,lepas tu dah takde lah enjoy dalam hidup korang. pikir-pikirlah. jangan buat keputusan yang merugikan diri. orang lain tak rugi kalau anda tak belajar,anda tak da masa depan. yang rugi anda sendiri!


Thanks for reading :)




Older Post