Bim Bum

Macam mana nak menjaga laptop/notebook dgn baik...
Saturday, January 28, 2012 ? 0 Komen
Aku nak share tips macam mane nak jaga laptop dgn baik

Penjagaan luar:
1.Bila gunakan laptop dengan menggunakan direct power supply dari plug dalam masa yang lama dan bukan tujuan untuk cas,pastikan cabut bateri laptop dahulu.kerana penggunaan direct power supply dan bateri dalam masa yang sama memendekkan jangka hayat bateri.

2.Jika digunakan untuk bermain game,pastikan untuk masa maksimum adalah kurang dari 5 jam.biarkan laptop anda cool down sekejap. Sebab bermain game menggunakan laptop menyebabkan laptop cepat panas.rehat sebentar dalm setgh jam.pastu smbung la balik.

3.biasa kan gune kan mouse dari menggunakan touchpad pada laptop.

4.digalakkan menggunakan external speaker.Speaker laptop memang tidak sekuat speaker bese.jadi don't assume atau meletakkan harapan yang tinggi untuk speaker laptop anda mempunyai performance yang sama dengan speaker luar. Bagi mereka yang tidak tahu,jika volume speaker laptop anda selalu pada tahap maksimum,boleh menyebabkan bunyi speaker laptop pecah.

5.kurangkan gune bateri laptop dan biasakan guna direct power supply dari plug.

6.kalau nak pasang sticker luar atau membersihkan lcd screen laptop anda,pastikan tidak menekan terlalu kuat.kenakan pergerakan tangan yg biasa tanpa sebarang pressure pada screen lcd kerana ia sensitif.jika tidak dijga,mudah rosak.

7.JANGAN pki pelindung screen lcd pada laptop.kerana mostly benda ni susah nak pasang..dan kalau salah pasang,leh rosak lcd screen.

8.JANGAN tindih laptop dgn apa2 barang dan JANGAN dedahkan pada suhu yang panas.

9.ELAK dari menggunakan alat elektronik seperti hp dekat dengan laptop.

10.pastikan apabila bateri laptop telah penuh di cas,cabut dan jgn biarkan pada direct power supply dalam ms yg sgt lama..(untuk pertama kali cas,hendaklah 8 jam.setelah tu,bila cas bateri,bila penuh,terus matikan power supply).

sekian.thank you.....


Thanks for reading :)




Older Post . Newer Post